نکاتی برای والدین گرامی در ایام برگزاری امتحانات فرزندان

 والدین گرامی

ضمن آرزوی سعادت برای شما عزیزان باتوجه به نقش و مسئولیت پدران و مادران محترم در ایام امتحانات و تاثیر آن بر موفقیت فرزندان نظرتان را به چند توصیه اساسی جلب می کنیم امید است با همراهی شما عزیزان بتوانیم زمینه های لازم را برای ارتقاء کیفیت آموزشی فرزندانتان فراهم نماییم.

1- در ایام برگزاری امتحانات در خانه فضای آرام، شورآفرین و اطمینان‌بخش ایجاد نمایید زیرا بیشتر پژوهش‌ها نشان داده‌اند که استرس بی‌جا، کارآمدی فرد را تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد و باعث کاهش میزان کارآمدی می‌شود

2- مشکلات و درگیری های خانوادگی را کاهش داده و مشکلات بوجود آمده را حتی الامکان به فرزندانتان منتقل ننمایید

3- امتحان دانش‌آموز، وظیفه دانش آموز است نه وظیفه والدین ، والدین مسوولیت‌های خودشان را دارند و دانش‌آموز مسوولیت‌های خودش را ،این وظیفه فرزند شماست که بموقع درس بخواند، تمرین حل کند و خود را برای  امتحانات پایانی آماده کند. شما وظایف دیگری دارید بهتر است هر کسی به وظایف خودش بپردازد.

4- رفت و آمدهای خانوادگی میهمانی رفتن و میهمانی دادن زیاد، وقت زیادی از شما و فرزندانتان خواهد گرفت. در زمان امتحانات، میزان رفت و آمدها را کم کنید.

5- تشویق در فرصت‌های مناسب و تشویق و تایید فرزندتان حس عجیبی در وی رشد می‌کند. او احساس می‌کند قدرت عجیبی پیدا کرده است، قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد، یادگیری برایش جالب و شورانگیز خواهد شد. درس خواندن و تلاش او را به هرصورت ممکن تشویق کنید .

6- سروصدای تلویزیون و مزاحمت کودکان کوچکتر خانه را کاهش دهید

7- شنونده خوبی باشید تا فرزندتان بتواند مشکلات درسی و امتحانات خود را به راحتی با شما در میان گذارد

8- به وضعیت غذایی فرزندتان رسیدگی بیشتری داشته باشید و سعی نمایید رژیم غذایی مناسب و کاملی در خانه وجود داشته باشد .

9- در شرایط کنونی که ایام امتحانات است، خانواده ها باید دقت کنند که شرایطی آرام و فارغ از جرو بحث برای فرزندان فراهم کنند و به آنها اطمینان دهند که نتیجه خوب در امتحانات، حاصل تلاش آنان خواهد بود و نه چیز دیگر.

10- به فرزندانتان امید دهید و مطلب را یادآوری کنید که آنها تاکنون از سد امتحانات متعددی گذشته اند و این بار نیز مانند امتحانات گذشته می توانند این دوران را پشت سر بگذارند.

11- آمادگی جسمی دانش آموز برای شرکت در جلسه امتحان به اندازه آمادگی روحی او اهمیت دارد. گرسنگی، خوردن غذاهای سنگین و حتی پوشیدن لباس هایی که نتواند دانش آموز را در مقابل سرما یا گرمای محل امتحان حفظ کند نیز در کاهش توان تحلیل علمی و به هم ریختن قوای ذهنی و افزایش استرس او در جلسه امتحان موثر است.

12- توجه داشته باشید که مسافرت والدین و تنها گذاشتن دانش آموزان در موقع امتحانات آرامش آنها را بر هم می ریزد

13- به نحوی رفتار کنید که امتحان در نظر فرزندتان بیش از حد بزرگ جلوه نکند، بلکه از امتحان به عنوان راهی برای تعیین سطح یادگیری و رفع مشکلات درسی، سخن بگویید

14 – اهداف امتحان را برای فرزند خود بازگو کرده، به روشنی مفهوم امتحان را به او تفهیم کنیم تا در نهایت به دلیل یادگیری مطلب درسی، مطالعه و فعالیت کند، نه فقط برای کسب نمره. به عبارت دیگر از راه طبیعی ،علاقه به یادگرفتن را در وی ایجاد کنیم نه  ترساندن از امتحان را.

15 – توجه داشته باشید که میزان و سطح یادگیری مطالب درسی توسط فرزندمان، دارای اهمیت است نه نمرات بالای او در امتحان. چه بسا فرزندانی که نمرات بالایی در امتحانات آورده اند اما مطالب درسی را پس از گذشت چند روز فراموش کرده اند و چه بسیار دانش آموزانی که در امتحان نمره بالایی نیاورده اند ولی مقدار قابل توجهی از مطالب درسی را به خوبی آموخته و آن را به طور عملی تجربه کرده اند.

16 – فرزندان خود را از نظر نمره های امتحانی با دوستان و همسالان و فرزندان بستگان و همسایگان مقایسه نکنید. چه، این مقایسه موجب ایجاد ذهنیت منفی در او نسبت به امتحان شده، به تدریج اعتماد به نفس او را نیز از بین می برد.

17 – قبل از امتحان با دادن وعده هایی نظیر اگر در این امتحان فلان نمره را بگیری، فلان جایزه را برایت تهیه می کنم فرزند خود را تحت فشار و اضطراب درونی قرار ندهیدبلکه همیشه این طور اظهار کنید که تو سعی و تلاش خود را بکن تا بتوانی مطالب را خوب یاد بگیری.

18 – در صورت نیاز به راهنمایی و کمک در دروس از طرق ممکن به آنها کمک کنید

19 – در برنامه های درسی فرزندتان دخالت نکنید ، اما نظارت داشته باشید .

20 – اگر خود فرزندتان را جهت امتحان به مدرسه می رسانید سعی کنید کمی زود تر از خانه خارج شوید تا فرزندتان بدون نگرانی از تاخیر در محل امتحان حاضر شود.

جمع آوری کننده مطلب: مشاور محترم آموزشگاه؛ سرکار خانم سرابی

تایید کننده مطلب: معاونت آموزشی محترم آموزشگاه؛ سرکار خانم بیات


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20